Vad är FORMEL 1? Formel 1 är en av de mest populära sporterna i världen. Det är den högsta klassen av internationell racing för ensitsiga formelracingbilar. Formel 1 är sanktionerad av Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) som bildades den 20 juni 1904. Formel 1 invigdes den 13 maj 1950 som World Drivers’ Championship på Silverstone i Storbritannien. 1981 blev det känt som FIAs Formel 1-världsmästerskap.
Flera lopp som kallas Grand Prix hålls över hela världen under en säsong. Dessa lopp tillsammans kallas en Formel 1-säsong. Ordet “Formel” hänvisar till en uppsättning regler som alla deltagande lag måste följa. Grand Prix är ett franskt ord som översätts som grand prix på engelska. Tävlingarna körs på banor som är klassade “1” av FIA. Därför antogs namnet Formel 1.
Tävlingarna äger rum på specialbyggda banor som är certifierade av FIA. De flesta spår är belägna på avlägsna platser med goda förbindelser till städer. Det finns några lopp som British Grand Prix och Singapore Grand Prix som hålls på stängda allmänna vägar. Formel 1 är en av premiumformerna för racing runt om i världen och drar en stor publik.
En förare som deltar i ett Formel 1-lopp bör inneha en giltig Superlicens utfärdad av FIA. Prestanda för förarna och bilens konstruktörer utvärderas i slutet av varje lopp genom ett poängsystem. I slutet av en säsong samlar FIA poängen av var och en och delar ut två årliga världsmästerskap: ett vardera för förarna och konstruktörerna.
Hur började Formel 1?
Ursprunget till Formel 1 kan spåras tillbaka till EM på 1920- och 1930-talen. Andra världskriget satte stopp för all racing i Europa. Några motorracingentusiaster började tävla med bilar efter andra världskriget. 1946 kom Formel 1 överens som en uppsättning regler som alla tävlande måste följa. Turins Grand Prix 1946 var det första Grand Prix-evenemanget i Formel 1.
Även om många Grand Prix-organisationer över hela Europa hade formulerat regler för Grand Prix-racing, avbröts racing på grund av konflikten. World Drivers’ Championship formaliserades 1947. Det första världsmästerskapsloppet hölls på Silverstone i Storbritannien 1950. World Constructors’ Championship följde åtta år senare.
Vem vann den första Formeln 1 världsmästerskap?
Den italienske föraren Guiseppe Farina, som körde en Alfa Romeo, besegrade med nöd och näppe Juan Manuel Fangio, argentinaren och hans lagkamrat, och gick därifrån med det första världsmästerskapet för förare. Fangio kom tillbaka starkt för att vinna 1951 års mästerskap. Argentinaren följde upp det med segrar 1954, 1955, 1956 och 1957 och satte ett tidigt rekord för fyra raka titlar som stod sig i 45 år.
De första åren av bilen såg vägbilstillverkare som Mercedes-Benz , Alfa Romeo, Ferrari och Maserati som kör sina bilar. Det var samma tillverkare som hade tävlat före världskriget. Bilarna hade frontmotorer och drevs av överladdade 1,5 liters motorer eller 4,5 liters naturligt aspirerade motorer. Mercedes introducerade W196 med bränsleinsprutning 1954 när den nya formeln begränsade motorerna till 2,5 liter.
Vilka var de tekniska och tekniska förändringarna i F1 på 60- och 70-talen?
Under de kommande två decennierna såg teamen behovet av specialkonstruerade bilar för världsmästerskapsracing. Jack Brabhams framgångar 1959, 1960 och 1966 gjorde bilar med mitten av motorer populära i mästerskapsracing. Fergusson P99 var den sista frontmotoriserade bilen som tävlade i världsmästerskapen vid 1961 års brittiska Grand Prix.
1962 kom Lotus med det största tekniska genombrottet för bilar med mitten av motorer. De introducerade monocoque-chassit i aluminium till racingvärlden och markerade slutet på chassit med rymdram. Cigarettsponsorer började marknadsföra sina produkter på racerbilar med början med Imperial Tobacco 1968. Det markerade början på sponsring inom bilracing.
Aerodynamiken började göra ett framträdande i världsmästerskapen med tillkomsten av aerofoils i slutet av 1960-talet. Lotus kom på ett sätt att öka kurvtagningshastigheterna genom att introducera markeffekt aerodynamik. Nedåtkraften som sålunda skapades krävde styva fjädrar för att hålla en konstant körhöjd. Förare var tvungna att förlita sig enbart på dämpning från däcken för all komfort under körning.
Hur tjänar F1 så mycket pengar?
När Bernie Eccelstone 1971 köpte Brabham Team, fick han en plats i Formula One Constructors’ Association (FOCA). Han blev ordförande i föreningen 1978. Innan Eccelstones ingripande förhandlade kretsägarna med enskilda lag. Eccelstone övertalade FOCA att erbjuda kretsägarna ett kollektivavtal som visade sig vara fördelaktigt för konstruktörerna.
Fédération Internationale du Sport Automobile (FISA) bildades 1979 och det fortsatte omedelbart att hävda sin rätt över tv-intäkter. När FOCA hade en tvist med FISA angående tekniska föreskrifter, bojkottade FOCA en Grand Prix. FISA tvingades dra tillbaka sina sanktioner från loppet. FISA överlät senare också administrationen av tv-rättigheter till FOCA.
Det fanns ytterligare tvister. Konstruktörer kom ut med turboladdade motorer som producerade mer än 1 300 hk (BMW 1986). FISA hade redan förbjudit markeffektaerodynamik 1983. FIA minskade bränsletankens kapacitet för att minska motoreffekten 1984. Till slut förbjöd FIA turboladdade motorer 1989.
Lotus först avtäckte en bil med aktiv fjädring på Lotus 91 1982. År 1987 hade Ayrton Senna kört sin aktivt fjädrade bil till seger i Monaco Grand Prix. Elektroniska förarhjälpmedel, halvautomatiska växellådor och traction control började introduceras av teamen. Mitt i klagomål om att tekniken hade mer att säga till om när det gällde att bestämma resultatet av tävlingar förbjöd FIA många av dessa hjälpmedel.
Men Formel 1 blev ett stort företag med sponsorer som hällde in pengar. TV-rättigheter tjänade mycket pengar för både FIA och lagen. Lag började spendera hundratals miljoner dollar på att utveckla bilar som kommer att vinna mästerskapet. Lagen undertecknade ett andra Concorde-avtal 1992 och ett tredje 1997.
Vad är F1 Concorde-avtalet?
F1 Concorde-avtalet är ett kontrakt som undertecknats mellan FIA, Formel 1-lagen och Formel 1-gruppen. Det är ett kontrakt där de tre parterna kommer överens om hur de ska fördela tv-intäkterna mellan sig. Avtalet har resulterat i ökad professionalism och ökade intäkter för sporten.
Åtta Concorde-avtal har tecknats hittills. Medan det senaste avtalet undertecknades 2020, skrevs andra avtal under 1981, 1987, 1992, 1997, 1998, 2009 och 2013. Avtalen uppmuntrar även lag att delta i alla Grands Prix. Detta är fördelaktigt för TV-bolag som investerar mycket i tv-rättigheterna för sporten.
Vilka regeländringar gjorde FIA på 1990-talet och varför?
Medan Brabham var konkurrenskraftig under det tidiga åttiotalet, hade McLaren och Williams dominerat större delen av decenniet och det följande decenniet. Mellan 1988 och 1993 tills Alain Prost gick i pension hamnade rivaliteten mellan honom och Ayrton Senna i fokus. Ayrton Senna dog vid San Marinos Grand Prix 1994 vilket fick FIA att koncentrera sig på förarsäkerhet.
Det hjälpte inte när Roland Ratzenberger dog samma helg. FIA gjorde omedelbart regeländringar ensidigt med säkerhet som skäl. Enligt Concorde-avtalet måste alla tre parter komma överens om dessa ändringar. För att minska hastigheten föreskrev FIA smala bakdäck för de tävlande bilarna.
Det smalare greppet på däcken resulterade i att konstruktörerna svarade med mer downforce genererad i deras bilar. Den turbulenta luften i bilens spår försvårade omkörningar. För att hålla de räfflade slitbaneblocken på däcken var blandningen som användes för att tillverka däcken svårare. Den hårdare massan kunde inte greppa banan bra och detta ledde till många spektakulära olyckor.
McLaren, Ferrari, Williams och Renault delade alla konstruktörsmästerskapen mellan 1979 och 2008. De vann också alla världsmästerskap från 1984 till 2008. De kallades för “de fyra stora” av media. Samtidigt gjorde de tekniska framstegen att kostnaden för att tävla i Formel 1 ökade dramatiskt.
De fyra stora finansierades av stora biltillverkningsföretag. De svagare och fattigare lagen tyckte att det var svårt. Dessa lag kunde inte vara konkurrenskraftiga och kämpade för att stanna i Formel 1-racing. Många lag drog sig ur tävlingen. Tjugoåtta lag har dragit sig ur Formel 1 sedan 1990, vilket fick Eddie Jordan att säga att de privata konkurrenternas dagar var över.
Varför ändrade FIA regler mellan 1999 och 2006? Mellan 1999 och 2004 vann Michael Schumacher fem raka förarmästerskap när han körde en Ferrari. Han hade gjort det bättre än Jose Manuel Fangio för 45 år sedan. Ferrari vann sex konstruktörsmästerskap i trav. Schumacher gick i pension 2006 men återvände till Formel 1-racing 2010 när Mercedes också återvände till striden.
Allt under tiden FIA var upptagen med att ändra reglerna för att förbättra konkurrenskraften och minska kostnaderna. Lag använde uppenbart Team Orders för att manipulera lopp och FIA förbjöd dem omedelbart. Ändringar gjordes i poänggivningssystemet, kvalificeringssystemet och tekniska föreskrifter. Tiden bestämdes för hur länge motorer och däck skulle hålla.
År 2000 köpte Ford Stewart Grand Prix och bildade Jaguar Racing-teamet. Nya tillverkarägda team som Toyota, Renault, Honda, BMW och Ferrari tog till Formel 1. McLaren, delvis ägd av Mercedes var det enda undantaget och förblev. De nya lagen tog fem av de sex bästa platserna och dominerade mästerskapet. Tillverkarna, genom Grand Prix Manufacturers Association, förhandlade fram en större andel av Formel 1:s intäkter och ett större inflytande över sportens uppförande.
Varför återvände privata konkurrenter till Formel 1 efter 2008?
2008 kraschade världsekonomin. Tillverkare som BMW, Honda och Toyota drog sig ur Formel 1 under 2008 och 2009 med hänvisning till ekonomisk recession. Medan Peter Sauber, grundaren av laget köpte BMW F1, blev Honda Brawn GP. Renault-teamet köptes av Genii Capital. Jenson Button vann 2009 års världsmästerskap för Brawn GP.
Medan McLaren köpte tillbaka sin andel från Mercedes 2010, köpte Mercedes Brawn GP för att gå med i Formel 1. De enda biltillverkarna i sporten nu var McLaren, Renault, Mercedes och Ferrari. För att ersätta tillverkarens team antogs fyra nya team i Formel 1. De var det amerikanska F1-teamet, Hispania Racing, Team Lotus och Virgin Racing.
De nya deltagarna i Formel 1 var dåligt förberedda på utgifterna i Formel 1-racing. Dessutom upphävdes de föreslagna kostnadstaken tre gånger. De nyare lagen, som inte hade budgeten för de mer etablerade lagen, slutade oundvikligen på baksidan av planen. År 2016 hade alla fyra lagen kollapsat.
Vad var den stora omvälvningen av F1-regeln 2014?
2014 fastställde FIA, för att öka bränsleeffektiviteten och bättre energiåtervinning, att alla bilar kommer att förses med 1,6 liters turboladdade V6-motorer. Tillverkarna var nöjda eftersom deras vägbilskunder lätt kunde identifiera sig med motorstorleken. Varje bil skulle tillåtas fyra motorer per säsong.
Honda återvände till Formel 1 2015. Men Mercedes har vunnit både World Drivers’ Championship och World Constructors Championship sedan 2014. Lewis Hamilton har vunnit sex förares’ mästerskap körning för Mercedes medan Nico Rosberg vann 2016 års titel. 2014 sattes Marussia- och Caterham-lagen i administration. Framtiden för Sauber och Force India var också tveksam.
Haas F1 Team gick med i formel 1 2016. Efter Hondas återanslutning 2015 gick Renault med i Formel 1 som ett team 2018. Senare år sågs fler tillverkare gå med i leden. 2018 sponsrade Alfa Romeo Sauber. Samma år anmälde sig Aston Martin frivilligt för att sponsra Red Bull. Sauber döptes om till Alfa Romeo Racing året därpå. Racing Point-teamet döptes om till Aston Martin för säsongen 2021 efter ingripande av Lawrence Stroll.
Ett nytt Concorde-avtal undertecknades av alla 10 team 2020 som binder dem till sporten till 2025. I avtalet , gick alla team överens om ett budgettak på $145 miljoner för bilutveckling. Syftet var att stödja jämställd konkurrens och att främja en hållbar utveckling. Formel 1-säsongen 2020 var tvungen att försenas och planeras om på grund av covid19-pandemin.
Vad är en Formel 1 Grand Prix?
Ett Formel 1 Grand Prix hålls under en helg. Fredagen är utsedd till en träningsdag då två fria träningspass hålls. Träningspass flyttas fram en dag i Monaco och hålls på torsdag. Tredje förare får träna på fredagar men de måste använda en bil avsedd för en racerförare eftersom endast två bilar är tillåtna för ett race.
Kvalificeringspass hålls på lördagar och passet kommer att avgöra starten beställning till loppet. Grand Prix hålls på söndag och är helgens huvudevenemang. På alla helgdagar anordnar kretsar olika underhållningsevenemang för de närvarande fansen. De bästa evenemangen är planerade efter Grand Prix på söndag.
Vad är ett formel 1-kval?
F1-kvalificeringssessioner är när förarna strävar efter att sätta de snabbaste varvtiderna som kommer att avgöra deras startplats på startgridden. Under Q1, det första kvalificeringspasset, tilldelas de fem långsammaste förarna de fem sista platserna på rutnätet. De återstående 15 förarna (det finns bara 20 bilar i ett lopp) avgör de näst sämsta startpositionerna i Q2.
I Q3 (kval 3) tävlar de tio sista förarna om den bästa startplatsen rutnät. Förarna får 15 minuter på sig att sätta sina snabbaste varvtider. Föraren med den snabbaste varvtiden tilldelas pole position på startgridden. De återstående förarna rankas enligt deras snabbaste varvtider och kommer att ta sina utsedda platser i början av loppet.
En uppsättning mjuka däck tilldelas förare som kvalificerar sig för Q3. Dessa däck måste återlämnas av förarna efter kvalomgången. Föraren som nådde Q3 måste starta loppet med de däck som de använde i Q2 om inte banförhållandena och vädret kräver annat. Alla andra förare är fria att välja de däck som de vill ha i början av loppet.
Om en bil inte uppfyller FIA:s granskning kommer föraren att uteslutas från kvalificeringssessioner. Bilen måste starta från den sista positionen på rutnätet för loppet. Eventuella straff under kvalificeringen tillämpas i slutet av kvalificeringen. Straffet avgör förarens startposition i loppet. Överträdelser kan innefatta att byta en växellåda eller en motorkomponent.
Hur lång tid tar ett Formel 1 Grand Prix-lopp?
Ett Grand Prix-lopp startar med ett uppvärmningsvarv, kallat formationsvarvet. I slutet av varvet samlas förarna på sina angivna platser på startrutan. Fem röda lampor tänds med en sekunds intervall ovanför banan. Tävlingen startar när alla dessa fem lampor släcks samtidigt. Om en bil stannar startas loppet om.
Lävet kan även startas om vid en allvarlig olycka eller dåligt väder. Förarna kommer att återmonteras i startformatet och loppet startar om från stillastående. Loppet, om det stoppas tidigt efter starten på grund av kraftigt regn eller på grund av andra omständigheter, kommer att starta om från stillastående.
Ett Grand Prix-lopp är begränsat till högst två timmar. FIA har standardiserat distansen över vilka bilar tävlar till 305 km. Men långsammare banor som Monaco har en kortare sträcka att täcka för att göra det möjligt för bilarna att genomföra loppet inom den angivna tiden. Förare tillåts depåstopp för att byta däck eller andra skadade komponenter.
Vilken roll har tävlingsledaren i F1?
Tävlingsledaren ansvarar för att sköta loppet. Han inspekterar bilarna innan loppet och kontrollerar ljusen i början av ett lopp. I allmänhet upprätthåller han FIA:s regler. Han spelar också en roll i att sortera tvister mellan team och förare. Bland hans många andra uppgifter, bestämmer och utdömer han straffar om det finns några, till team och förare.
Vad gör Safety Cars i F1?
Säkerhetsbilen sätts in i händelse av en olycka eller det finns en risk för tävlande, åskådare eller marschaller. När en säkerhetsbil sätts in viftas en gul flagga och förare är skyldiga att sakta ner och behålla position med omkörningar förbjudna. Depåstopp är tillåtna under den tid en säkerhetsbil är utplacerad. När säkerhetsbilen dragit sig ur återupptas loppet med en rullande start.
Den ledande föraren kommer att leda bilarna till tidtagningslinjen. När bilarna passerar tidlinjen kan förare tävla och tävla om en plats. Företag som Mercedes-Benz och Aston Martin levererar utrustade bilar till FIA för att användas som säkerhetsbilar. Olika flaggor används för att indikera farliga situationer på eller nära banan. En grön flagga betyder normala tävlingsförhållanden.
Hur ges poäng i Formel 1?
I det nuvarande poängutdelningssystemet för mästerskap måste föraren avsluta ett lopp bland de tio första för att få en poäng eller poäng. Föraren med det snabbaste varvet får en poäng oavsett om han slutar bland de tio bästa eller inte. De som slutar utanför topp tio får inga poäng. Följande tabell visar de tilldelade poängen.
Poängen som föraren får läggs till i slutet av säsongen. Den förare som har samlat flest poäng tilldelas förar-VM. Även om en förare byter lag under mitten av säsongen, räknas fortfarande poängen som han har gjort och kommer att läggas till i slutet av säsongen. En förare kan också tilldelas poäng om han stannar mitt i loppet men har klarat 90 procent av den sträcka som tillryggalagts av vinnaren av loppet.
Konstruktörer tilldelas också poäng beroende på deras bils prestanda under loppet. . Den konstruktör som samlar ihop maximala poäng kommer att tilldelas World Constructors’ Championship. Konstruktörer som går in i Formel 1 måste betala 30 miljoner USD till FIA. Det är anledningen till att konstruktörer föredrar att köpa andra registrerade lag.
Varför är Formel 1 så dyr? Att driva och underhålla ett Formel 1-lag är en mycket dyr affär. Det gör Formel 1 till en av de dyraste sporterna i världen. FIA erkänner detta och vidtar kraftfulla åtgärder för att minimera kostnaderna för att äga ett Formel 1-team.
Ett Formel 1-team måste först utveckla en bil. Den måste också ha en personal på hundratals personer och betala dem under hela året. Personalen kommer att bestå av chefer, konstruktörer, ingenjörer och mekaniker, förutom dessa finns supportpersonalen. Dessa människor är skickliga i sina jobb och måste betalas avsevärda löner.
Det finns kostnader för flygfrakt för att transportera fordon, reservdelar och personal till de olika platserna i världen. Specialfordon behövs för att transportera bilar och annat material från flygplatsen till platsen. Personalen måste inkvarteras på eller i närheten av lokalerna. Laget måste stå för alla dessa kostnader och de utgör en hel del.
2020 undertecknade lagen och FIA ett Concorde-avtal som begränsar lagens utgifter till 145 miljoner USD. Budgettaket exkluderar högsta ledningens löner, förare, motorer och lite annat. De har också gått med på att använda samma bilar som användes 2020.
Alla lag är förtegen om sina faktiska utgifter under en säsong. Det gör det svårt att ange en exakt siffra för utgifterna för något lag. Men en grov uppskattning är att ett sämre lag kommer att spendera minst 160 miljoner USD under en säsong. De årliga utgifterna för ett lag med tillgång till pengar kan vara uppemot 400 miljoner USD.