Formel 1-världsmästaren Max Verstappen föddes för att vara snabb och kommer från ett racingarv.
Son till tidigare F1-föraren Jos Verstappen och den belgiska kartmästaren Sophie Kumpen, Max tog kartingvärlden med storm och vann nationella, internationella och världstitlar. Sedan, efter att ha nått den krävda åldern, flyttade han till ensitsig för säsongen 2014 och tävlade i FIAs europeiska Formel 3-mästerskap.
Mot mer erfaren motståndare vann Max 10 tävlingar på väg till tredje plats totalt. i mästerskapet. Han hade dock planerat sitt nästa drag långt innan avslutningen av sin debut för ensitsig säsong och 16-årige Max gick med i Red Bull Junior Team i augusti och tillkännagavs som racerförare 2015 för Toro Rosso.
Efter tre FP1-framträdanden 2014 och ett kort vintertestprogram gjorde Max sin Grand Prix-debut vid Australian Grand Prix 2015, 17 år och 166 dagar gammal – den yngsta föraren i sportens historia. Två veckor efter det tog han ytterligare ett rekord och blev F1:s yngsta poängskytt med sjunde plats i Malaysia.
En andra säsong med Red Bulls juniorlag började med stil med tre poäng av hans första tre lopp. Talangen att utmana om större priser var tydlig och inför 2016 års spanska Grand Prix draftades Max in i Red Bull Racing-uppställningen. Hans inverkan var inget mindre än spektakulär. Han kvalificerade sig som trea och körde ett oklanderligt lopp för att ta sin första F1-seger och blev sportens yngsta tävlingsvinnare – trots att han erkände att han inte var helt säker på vad alla knappar på ratten gjorde.
Under loppet av de följande fyra säsongerna etablerade Max sig som en stor stjärna inom sporten och en vanlig tävlingsvinnare. Parallellt med hans uppgång reste teamet tillbaka till hållbar konkurrenskraft, där Max framstod som en genuin titelutmanare.
2020 slutade han trea i förarmästerskapet och tog segrar vid 70-årsjubileums Grand Prix kl. Silverstone och säsongsavslutningen i Abu Dhabi. Segrarna stöddes av en anmärkningsvärd konsekvens, eftersom han slutade på pallen 11 gånger från de 12 loppen där han såg den rutiga flaggan.
Med momentumbyggande och med huvuddelen av 2020 års bil förd över till följande år var scenen redo för Max att lägga sitt första seriösa bud på mästerskapsära 2021. Holländaren tog sin första seger för säsongen med en kämpande körning i andra omgången på Imola och tre lopp senare gjorde han en felfri prestation i Monte Carlo tar sin första Monaco Grand Prix-vinst. Segern i Furstendömet förde honom också till toppen av mästerskapsställningen för första gången i hans F1-karriär.
En tredje seger i kampanjen kom till franska Grand Prix innan han levererade en sarg av förkrossande vinster på lagets hemmabana, Red Bull Ring, hemmaplan för Steiermarks och Österrikes Grands Prix.
En tuff vinstfri period under mitten av säsongen avslutades efter sommaruppehållet när Max vann halvpoängen Belgian Grand Prix och glädde sedan sin hemmapublik med en dominerande seger på Zandvoort när den holländska Grand Prix återvände för första gången sedan 1985. En briljant amerikansk Grand Prix-vinst i oktober följdes en vecka senare av Maxs tredje mexikanska Grand Prix-seger på fyra år och han såg ut att marschera till titeln ära.
Teamets rivaler lyckades dock hitta en betydande prestationshöjning, och under de följande tre omgångarna vrålade holländarens främsta rival, Lewis Hamilton, tillbaka till striden. . Till slut, efter 21 omgångar och nästan 23 000 tävlade varv, gick kampen till slut vid den avslutande Abu Dhabi Grand Prix med Max-nivå på poäng med Hamilton.
Kampen var episk, högst laddad och hårt kämpad, men efter en sen säkerhetsbilsperiod stängde Max in och körde om Hamilton på loppets sista varv för att ta ledningen, segern och 2021 års Formel 1-förares världsmästerskapstitel.